Labs pārdevējs – kā tādu atrast

bigstock-Property-salesman-stood-outdoo-21900332Neskatoties uz mazo tirgu un sīvo konkurenci par klientu piesaisti, joprojām Latvijā ir nelaipni, neieinteresēti, vienaldzīgi pārdevēji, oficianti, klientu servisa speciālisti. Vispār jau jebkurā nozarē ir nepieciešamas pārdošanas prasmes, jo klienta vēlme atnākt tieši pie tevis atkal un atkal ir atkarīga no darbinieka spējas mācēt klientam radīt labas sajūtas.

 Kur un kā atrast labu pārdevēju?

Bieži uzņēmējs pats meklē darbiniekus. Izvēles kritēriji ir izglītība, pieredze un iekšējā sajūta, ka darbinieks derēs. Bet nav pārliecības, ka iekšējā sajūta nepievils. Rezultāts redzams pēc pāris mēnešiem – vai nu jāpiedzīvo kārtējā vilšanās (visbiežāk) vai jāsteidz baudīt veiksmīgās izvēles  augļi. Tomēr kā vienā, tā otrā gadījumā parasti nav skaidrs, kāpēc pārdomātā izvēle atnesa tieši tādu rezultātu.

Man ir kāds iecienīts apģērbu veikals, kurā iepērkos vājuma brīžos. Un tādās reizes manu tēriņu apjoms ir tieši atkarīgs no tā, kāda pārdevēja mani šajā veikalā apkalpos. Tur ir laipnas un patiesi ieinteresētas kundzes, kas atnesīs un piedāvās visas iespējamās peldkostīma biksīšu versijas un izmērus. Tad es smaidīga un apmierināta no veikala aizeju ar diviem peldkostīmiem un jaunu kleitu. Bet ir arī viena ļoti vēsa, paštaisna un vīzdegunīga pārdevēja, kuras klātbūtne vienmēr rada vainas sajūtu par manu ierašanos un ikviens jautājums vai lūgums viņas virzienā ir kā personīga pakalpojuma izlūgšanās. Tad es ņemu kājas pār pleciem ar naudu savā makā.

Vai, piemēram, kosmetologs. Kāpēc sievietes un vīrieši apmeklē šo speciālistu? Lai justos aprūpēti, skaistāki, laimīgāki. Reiz šāda apmeklējuma laikā es uzzināju visu par četru pakāpju sejas masku, par tās pareizu lietošanas secību, par krēma sastāvā esošajām dabiskajām sastāvdaļām, par ražotāju, bet ne vārda par to, kāds man no tā labums, vai mana āda staros, cik es labi jutīšos un kā tas viss vairos manu labsajūtu un skaistumu. Tikai fakti, bet ne vārda par ieguvumiem. Tad kāpēc man nākt atkal un tieši pie viņas?Shopkeeper and saleswoman at cash register or cash desk

Uzņēmuma īpašnieks, kas ir ieguldījis daudz naudas, laika, enerģijas, savu sirdi uzņēmuma tapšanā, nezinādams ar vieglu roku nosvītro šos sasniegumus, pieņemot darbā tam nepiemērotu cilvēku – gudru, bet neiejūtīgu kosmetoloģi, izskatīgu, bet nelaipnu pārdevēju. Uzņēmējam gadiem ir jāstrādā pie savas reputācijas spodrināšanas, tas ir ilgs un darbietilpīgs process, bet nepiemērots darbinieks to var sagraut pāris sekunžu laikā.

Centienus atrast labākos un atbilstošākos darbiniekus var padarīt efektīvākus. To taču vēlas ikviens darba devējs, bet netic, ka ir iespējams iepriekš uzzināt kā cilvēks sevi parādīs. Ir iespēja ielūkoties nākotnē un uzzināt, kurš darbinieks attaisnos uz viņu liktās cerības, bet kurš nekad nespēs sasniegt mērķus, kas svarīgi uzņēmējam.

Pēdējā laikā Latvijā ļoti strauji parādās dažādas darbiniekus novērtējošas metodes. Pamatā tās ar dažādu testu palīdzību atklāj cilvēka uzvedības modeli noteiktā situācijā. Pēc vārda “tests” izdzirdēšanas mēs bieži iegūstam iekšēju pārliecību, ka mums piedāvā kaut ko patiesu vai vismaz interesantu. Īstenībā līdz šim nav izstrādāts neviens  tests, kas strādātu nevainojami un nekļūdīgi. Cilvēks ir pārāk sarežģīts, lai ar testa palīdzību noskaidrotu cilvēka patieso būtību. Šīm metodēm ir nosacīta efektivitāte un atsevišķos gadījumos tās var veiksmīgi pielietot vispārēja priekšstata gūšanai par cilvēka prasmēm.

Tomēr ir kāda metode, kas darbojas daudz efektīvāk, taču tā Latvijā ir maz pazīstama.

Socionika ir unikāla, precīza un praktiski pielietojama zinātne par cilvēku tipiem, viņu profesionālajām spējām, dabas dotajiem talantiem, vājajām pusēm – iespēju robežām un šo tipu savstarpējo attiecību komfortu, veiksmīgu darba grupu veidošanu.

art_article_17Katram cilvēkam 50% ir spēcīgas iezīmes un tikpat daudz vājās iezīmes, kuras rada šī cilvēka dzīvē dažādas grūtāk risināmas situācijas. Tādējādi cilvēks jau no dzimšanas ir kāda konkrēta tipa pārstāvis. Cilvēka tipu nav iespējams izmainīt un jebkurš cilvēks spēj rīkoties tikai saskaņā ar savu iekšējo „programmu”, nav pāraudzināms un pārtaisāms.

Tas ir mīts, ka cilvēks strādājot ar savām vājajām vietām un trūkumiem, spēj mainīties, pilnveidoties. Ir vērts attīstīt savas stiprās puses, lai kļūtu par profesionāli un augstu novērtētu ekspertu sev stiprajā jomā. Koncentrējoties uz vājo spēju attīstīšanu, cilvēks atstāj novārtā savas stiprās puses un kļūst par viduvējību, lai arī ir iztērējis daudz laika un enerģijas to pilnveidošanai.

Piemēram, visiem ir zināms, ka elektriskā tējkanna ir paredzēta ūdens uzvārīšanai. Iespējams, ka nedaudz to pielāgojot (strādājot ar tējkannas vājajām vietām), ir iespējams tajā uzvārīt arī zupu, bet ar to tējkanna tomēr nekļūst par ātrvāres katlu, drīzāk gan tā top par neveiksmīga eksperimenta upuri.  Turklāt pilnīgi droši zināms, ka apģērba gludināšanu ar tējkannu neviens neveiks, jo tā nav paredzēta šim mērķim.

Tomēr ar cilvēkiem mēs mēdzam šādi eksperimentēt. Ne jau aiz ļauna nolūka, bet dēļ nezināšanas. Jo cilvēki jau  nepiedzimst iepakoti trieciendrošās kastēs, tiem nav kategorijas nosaukuma un lietošanas instrukcijas.

Socionikas eksperti spēj ātri noskaidrot, kam tieši radīts šis cilvēks un pat iedot šī tipa „lietošanas instrukciju”. Taču nevajag baidīties, ka tipa noskaidrošana katru no mums ieliek „kastītē” un apgriež jebkādas attīstības iespējas. Tips neierāmē cilvēku, bet parāda konkrētas problēmu zonas, kurās ikvienam grūtības sagādās radoši attīstīties, tas nozīmē – visi nevar visu!b279

Cilvēks nogurst, ja vājā puse tiek pārslogota! Tas nozīmē, ka ar gadiem tāda cilvēka profesionalitāte nepilnveidojas, bet faktiski stāv uz vietas, kas dara viņu konkurētnespējīgu un nelaimīgu.

Tomēr arī te ir risinājums – tā ir sadarbība. Socionikas lielākā vērtība ir spēja izskaitļot cilvēku, kas spēj papildināt otra cilvēka vājās vietas. Neviena cita metode to nespēj.

Taču kopumā jāņem vērā, ka katram tipam ir savas priekšrocības un spējas, kurās to pārstāvji gūst izcilus panākumus. Ja kāda tipa cilvēki var būt labi žurnālisti, psihologi vai fotogrāfi, tad viņi nebūs piemēroti, piemēram, kādas iestādes vai ražošanas vadītāja amatam.

Atgriežoties pie pārdevējiem. Tātad, ir skaidrs, ka par labu pārdevēju cilvēks piedzimst, to nevar apgūt. Atliek noskaidrot, kāda tipa cilvēks šim amatam ir jāmeklē. Ņemot vērā, ka šajos amatos ir ļoti nozīmīga saskarsme ar klientu, tad vislabāk, runājot socionikas valodā,  to paveiks ētiskie sociotipi. Cits jautājums ir par darba slodzi, tāpēc jāmeklē nākamā būtiskā iezīme. Ekstravertie sociotipi reizēm darbu izpilda divreiz ātrāk nekā introvertie un ir spējīgi izturēt palielinātu slodzi, taču tam ir savi plusi un savi mīnusi, tāpēc jāizvērtē, kas svarīgāks – operativitāte vai kvalitāte. Tā kā to apvienot nav iespējams, tad saglabāt augstu klientu apkalpošanas kvalitāti var tikai tad, ja kolektīvā būs gan ekstraverto sociotipu, gan intraverto sociotipu darbinieki, katrs ar savu specializāciju. Būtiska ir arī sensorika – tā ir spēja redzēt reālās iespējas un vajadzības, izpratne par naudas vērtību. Tādējādi secināms, ka tikai šāda iezīmju kombinācija rada lieliskā pārdevēja tipu, un tāda sastopama vien 4 no 16 sociotipiem.

Kā noskaidrot to, vai pretendentam uz amatu vai arī esošajam darbiniekam piemīt šīs iezīmes un vai viņa sociotips ir atbilstošs amatam? Ja runājam par esošajiem darbiniekiem, tad parasti fakti un iekšējā neapmierinātība ar darbinieka veikumu ir pirmais indikators, ka cilvēks nav atbilstošs amatam. Tomēr veselais saprāts neļauj noticēt savām nojautām, jo visdrīzāk, cilvēkam ir atbilstoša izglītība un darba pieredze, kam no loģikas viedokļa būtu jābūt pietiekamam pamatojumam, ka cilvēks savus pienākumus veiks lieliski. Taču fakti liecina par ko citu un socionikas eksperts klātienes intervijā ar cilvēku apstiprinās šīs bažas un pamatos, kāpēc tas tā ir.

458Klātienes intervijas ar socionikas ekspertu spēj „redzēt cauri” cilvēka radītajam tēlam, eksperts spēj nodalīt vēlamo no esošā un sniedz dažkārt skarbu, bet vienmēr patiesu vērtējumu par cilvēka stiprajām un vājajām pusēm.

Socionika ir instruments, par kuru ir jāzina ikvienam uzņēmuma īpašniekam!

Izmantojot socioniku ir iespējams:

– raudzīties uz apkārtni un cilvēkiem ar izpratni;

– iepazīt un pieņemt savu raksturu – saprast, ko patiešām un vai vispār sevī iespējams mainīt;

– paredzēt attiecību iznākumu, un apzināties, uz ko katrs spējīgs;

– izskaitļot sadarbības iespējas un sakarības;

– attīstīt spējas izmantot citus, virzīt un strādāt efektīvāk;

– iemācīties sadzīvot ar citādi domājošiem.

Evija Čeprova
evija.ceprova@gmail.com
2 Komentāri
  • Virsis
    Publicēts 09:30h, 13 Jūnijs Reply

    Mani konkurenti tagad reāli griež zobus. Visus pārdevējus nomainīju pēc Evijas norādes. Apgrozījums pusgada laikā x2, beidzot ir nauda labām algām. Tagad katrs pats atbild un domā par saviem darbiem, nevis es viens par visiem, kā iepriekš. Žēl, ka nezināju šito lietu agrāk!

    • Eva
      Publicēts 14:55h, 29 Janvāris Reply

      Kāds pamatdarbības virziens? Pārdevējs veikalā vai tiešā pārdošana?

Pievienot komentāru