Kā un kāpēc uzsākt pielietot socioniku uzņēmumā

Ja esi uzņēmuma īpašnieks, vadītājs vai tavā pakļautībā ir darbinieki, tu noteikti daudz laika velti dažādām metodēm, kas spētu uzņēmuma darbu padarīt produktīvāku. Tas vajadzīgs tāpēc, ka tev, iespējams,  ikdienā ir jārisina savstarpējo attiecību kašķi darbinieku starpā vai dažkārt jāstrādā savu padoto vietā, jo tev vienkārši tas padodas labāk. Un galu galā – tev ir lieli plāni attiecībā uz savu biznesu, un laba komanda ir tie, kas to paveiks.

Tu esi tāds cilvēks, kas nežēlo enerģiju un naudu, lai apmācītu darbiniekus, tu tici, ka ir vērts ieguldīt apmācībā, lai tavā uzņēmumā strādātu augstākā līmeņa profesionāļi. Tomēr ir gadījumi, kad tu piedzīvo vilšanos, jo labi iecerētais  neatnes nekādu rezultātu – darbinieki turpina būt lēnīgi, bet tikai labi cilvēki, kas tomēr ir par maz, lai sasniegtu tevis iecerēto mērķi.

Nu, piemēram, tu pieņem darbā kafejnīcas vadītāju vai viesmīli (tas pat nav būtiski), un gaidi, kad viņš ar savu entuziasmu darīs visu labāko, ko vien cilvēks spēj, iegūstot tik superīgu darbu! Ka viņš pratīs un spēs rosināt klientu apetīti, mācēs kārdinoši apkalpot un piedāvās īpašos pusdienu piedāvājumus tā, ka apmeklētājiem tecēs siekalas! Ka kafejnīca kļūs par iemīļotu pusdienošanas vietu, kuru draugi un kolēģi iesaka viens otram un saspieduši īkšķus dūrēs cer, ka tieši šodien pusdienās tur būs kaut viens brīvs galdiņš…. Un šis vadītājs vai viesmīlis arī dara, bet savā izpratnē. Piemēram, šādi:

IMG_1660

Dienas piedāvājums: 2 ēdieni – 5.50; 3 ēdieni – 7.00

Un siekalas netek.

Visticamāk, īpašnieks būtu gribējis, lai ir šādi:

Ir taču atšķirība, vai ne?

Kāpēc nesagaidi no darbinieka cerēto?

Tāpēc, ka cilvēks nav universāls. Katram no mums ir ierobežots spēju un talantu loks, ko apzinoties var izmantot savai un uzņēmuma izaugsmei.

Kamēr tu nezini cilvēka patieso dabu (nezini vai neizmanto socioniku), ikviena darbinieka pieņemšana darbā ir kā loterija – var trāpīt uz īsto, bet biežāk tomēr trāpās tukšā loze.

Ja tu uzskati, ka tavs bizness tomēr nav nebeidzams izmēģinājumu lauciņš, ņem labāko, ko pašreiz zinātnieki ir atklājuši par cilvēku patiesajām spējām.

To izdarīt ir pavisam vienkārši.

Uzaicini mani pie sevis uz uzņēmumu. Nav nozīmes tam, kur atrodies – Rīgas centrā, nomalē, Cēsīs vai Daugavpilī. Es protu braukt, man ir auto un Waze:). Es atbraucu un sīki tev pastāstu par to, kā, kāpēc un kādā veidā ātrāk sākt savā darbā izmantot socioniku.

Vislabāk ir sākt ar esošās komandas novērtējumu. Lai darbinieki saprastu, ko un kāpēc ar viņiem darīs, vispirms mēs tiekamies ievadlekcijā (tam vajag apmēram 2 stundas). Tas ir vērtīgs un aizraujošs pasākums, kura laikā darbinieki saprot, ka visiem ir vislabākie nodomi, un pēc tam ar nepacietību gaida mūsu individuālo sarunu.

Sarunas jeb darbinieku novērtēšanas intervijas notiek pie tevis uzņēmumā. Lai noskaidrotu darbinieka tipu, nepieciešama apmēram stunda laika. Šīs intervijas laikā darbinieks stāsta par sevi, es uzdodu precizējošus jautājumus, vēroja viņa neverbālo uzvedību, analizēju, izdaru seciājumus. Pēc tam izskaidroju darbiniekam viņa stiprās un vājās puses, izrunājam, vai ir kaut kas uzlabojams esošajā situācijā, vai arī vienojamies, ka kādā citā amatā šim cilvēkam veiktos labāk.

Kad darbinieki nointervēti (nav obligāti jāintervē visi, varam sākt ar “degošākajiem punktiem”), es iepazīstinu vadītāju ar interviju rezultātiem, izskaidroju, kur ir lielākās problēmas, kāpēc tas tā ir un ierosinu dažādus iespējamos uzlabojumus. Tas var būt gan darbinieku pienākumu pārdalīšana, gan darbinieku rotēšana uzņēmuma ietvaros, tāpat arī atbilstošas motivācijas piešķiršana katram tipam. Ja ir tā, ka cilvēks amatam galīgi nav piemērots, to es arī skaidri pasaku. Izmaiņu ieviešana paliek uzņēmuma ziņā.

Turpmākie soļi ir atbilstošu darbinieku atlase, lai netiktu pieļautas iepriekšējās neveiksmes. Arī tas ir pavisam tradicionāls process, vienīgais papildinājums ir mana līdzdalība intervijās, lai noteiktu kandidāta sociotipu.

Pavisam saprātīgi ir apgūt socionikas pamatus uzņēmumā. Tās ir sešas nodarbības pa cetrām stundām katra, kurā es izskaidroju cilvēku atšķirības, ko tās nozīmē, ko varam sagaidīt no dažādu tipu darbiniekiem, klientiem, biznesa partneriem. Tas iedod pavisam jaunu skatījumu uz cilvēku potenciālu, ļauj vieglāk plānot ikdienas darbus, dod mieru un pašpārliecinātību pašam par sevi.

Sāc, un tu redzēsi, ka lietas iet uz augšu!

Evija Čeprova
evija.ceprova@gmail.com
Nav komentāru

Pievienot komentāru