Kad motivātors darbam ir PRESTIŽS

Gandrīz nedēļu pavadīju darba pārrunās, intervējos kandidātus uz klientu apkalpošanas konsultanta (pa telefonu) amatu lielā, ļoti atpazīstamā uzņēmumā ar labu reputāciju.

Amats paredz darbu pie telefona ar liela apjoma informāciju un garas darba stundas, kurās tevi neviens neredz, tikai dzird balsi, risinot neskaidras situācijas un mierinot kašķīgus klientus. Darba specifika ir tāda, ka vislabāk ar šādiem amata pienākumiem no socionikas skatu punkta tiktu galā intuitīvs (tāds, kam piemīt abstrakta pasaules uztvere, piemīt spēja plaši domāt) racionāls (tāds, kas labi pacieš ikdienas rutīnu un mērķtiecīgi dara darbu, nenovirzoties no kursa) sociotips. Vienlaikus būtu ļoti labi, ja šim cilvēkam būtu spēcīga attiecību ētika – spēja iejusties otra ādā un patiesa vēlēšanās palīdzēt klientam, talants komunicēt un vēlēšanās iedziļināties klienta problēmās. Šādas īpašības piemīt sociotipam ar pseidonīmu Dostojevskis (ētiski intuitīvas introverts). Šādu tipu darbam motivē personiskā interese par darbu, tātad, ja viņam patiks pats darbs, tad šis tips ik rītu savā darba vietā ieradīsies dziedādams un negaidīs nekādus citus stimulātorus, lai labāk veiktu savu darbu.

Nointervējot vairākus desmitus pretendentu, atklājās interesanta likumsakarība – uz darba pārrunām pārsvarā nāca  tipi, kam motivātors darbam ir prestižs – sociotipi ar pseidonīmu Žukovs un Širlics. Šie tipi ir labi administratori, vadītāji un darbs labā uzņēmumā vai labskanīgs amata nosaukums ir patiesie iemesli, kas viņiem liek censties ik dienas būt  aizvien labākiem.

Visi šie kandidāti sevi prata ļoti labi prezentēt. Sākot jau ar pārdomātu ārējo izskatu, gaumīgu, kārtīgu apģērbu, labām frizūrām un ļoti labi pamanāmu lietu – zelta rotaslietām. Auskari, ķēdītes, rokassprādzes, gredzeni un dažai pat pulkstenis zelta krāsā. Šiem tipiem ir ļoti konkrēts, lietišķs runas stils, viņi prot atstāt par sevi ļoti labu iespaidu. Viņi izstaro pārliecību par sevi un savām darba spējām. Katra darba devēja sapnis! Iztaujājot par motivāciju pieteikties uz šo amatu, katrs no minētajiem tipiem uzsvēra, ka patīk tas, ka uzņēmums ir liels un stabils, to visi pazīst, atpazīst tā logo, ir saņēmuši par uzņēmumu labas atsauksmes, ir zināms, ka tas noteikti nebeigs savu darbību. Reti kurš no kandidātiem atturējās izteikt savus sapņus par iespējamo nākotnes karjeru. Gandrīz katrs Žukovs un Štirlics atzina, ka tiecas uz vadošu amatu un izsludināto vakanci redz tikai kā īsu posmu viņu karjeras izaugsmē. Turklāt šādas ambīcijas piemita kā pretendentiem pusmūžā, tā pavisam jauniem cilvēkiem, kas tikko pabeiguši skolu vai studijas.

Šajā gadījumā uzņēmuma labā reputācija un izmērs nostrādāja šim darba devējam par ļaunu. Kā bites uz medu uz kāroto labskanīgo amatu pieteicās tipi, kam patiesībā interesē un lieliski padodas pavisam cita rakstura darbs, bet zīmīgais uzņēmuma nosaukums aizmigloja pretendentu prātus, liekot pašiem noticēt, ka viņi ilgstoši spēs darīt darbu, kas viņu spējām patiesībā būs pārāk vienkāršs un garlaicīgs. Visi pretendenti zvērēja, ka dažādu apstākļu vadīti viņi ar visu spēs tikt galā – netraucēs ne ikdienas darba galda maiņa izlozes kārtībā, ne maiņu darbs, ne neapmierināti klienti, ne vienveidīgi jautājumi, ne tas, ka amats patiesībā ir tikai  uz noteiktu laiku pieejams. Stabila alga un uzņēmuma nosaukums attaisnos jebko! Ikviens pretendents šeit redzēja tikai lielisku izdevību kļūt par daļu no prestiža uzņēmuma, bet nevienu no viņiem neinteresēja pats darbs.

Kā atzina paši uzņēmuma pārstāvji, bez socionikas zināšanu izmantošanas, viņi būtu izvēlējušies visus skaistos un pārliecinātos kandidātus, kā to jau bija ierasts darīt iepriekš. Parasti tas beidzās ar deguna apsildīšanu uzņēmumā un savas personīgās dzīves sakārtošanu – darbinieces palika stāvoklī un devās garā atvaļinājumā. Demogrāfija, protams, ir cēla lieta, bet tā galīgi nesakrīt ar darba devēja interesēm un vajadzību nodrošināt teicamu klientu servisu.

Tieši tāpēc ir svarīgi izmantot socionikas zināšanas, lai ar vēsu prātu varētu izvēlēties amatam piemērotus darbiniekus un neļauties personiskām simpātijām vai kandidātu saldajiem solījumiem.

Žukovs un Štirlics ir lieliski darbinieki un ikvienam darba devējam kolektīvā tādi ir nepieciešami, bet pilnīgi citos amatos ar radikāli citiem mērķiem un ikdienas darba pienākumiem. Tikai tad, kad spēcīgi vadītāji patiešām varēs realizēt šo savu talantu, PRESTIŽS kļūs par patiešām motivējošu faktoru. Citādi tas ir tikai māneklis, kas nesniedz vēlamo rezultātu.

4 Komentāri
  • Anonymous
    Publicēts 11:20h, 05 Septembris

    Es ceru, ka Dostojevskiem padodas arī ne tikai klientu apkalpošana pie telefona, bet arī lielāki izaicinājumi.

    • Evija Čeprova
      Publicēts 01:11h, 12 Septembris

      Protams! Katram tipam ir ļoti plašs profesiju loks, kurā šis tips var ļoti sekmīgi izpausties un arī pats gūt gandarījumu no darba.
      Šajā piemērā akcents ir uz darba devēja interesēm un tipu, kas vislabāk tiktu galā ar amata pienākumiem.

  • Iveta
    Publicēts 11:43h, 05 Septembris

    Paldies, Evija! Tavas zināšanas iedvesmo “darīt”!

Pievienot komentāru