Socionika – mācība par cilvēka uztveramās informācijas uztveri un apstrādi, par apkārt esošo realitāti un par cilvēku informātisko mijiedarbību. Šajā rakstā tiks sniegts kopējs ieskats par socioniku, īss tās pamata jēdzienu apskats.
Saskaņā ar socionikas pamattēzēm, eksistē 8 dažādi cilvēka uztveramās informācijas veidi – aspekti. Aspektu uztvere nav viennozīmīga, ar vieniem aspektiem informācija tiek uztverta bez izkropļojumiem un ir iespējama elastīga un radoša darbība ar to. Savukārt ar citiem aspektiem uztverto informāciju uztveram neadekvāti vai arī tā izraisa atgrūšanu.
Socionikas pamatus veido A modelis – nosacīts psihes modelis, kurā aspekti sakārtoti noteiktā veidā, ņemot vērā tās uztveres īpatnības. Kopā tiek izdalīti 16 socioniskie tipi, katram no tiem ir unikāls aspektu novietojums A modelī. Katram sociotipam ir apzīmējums no burtu abreviatūras (piemēram ILI), tāpat arī nosaukums, piemēram, Robespjērs, kas dots par godu kādam litarārajam varonim vai vēsturiskai personībai.
Tiek izdalīti četri sociotipa pazīmju pāri (dihotomas). Tās ir:
Katram sociotipam var dominēt tikai viena pazīme no dihotomu pāra. Citiem vārdiem runājot, nav iespējams vienlaikus būt ekstravertam un introvertam, vai racionālam un iracionālam.
Melnā (spēka) sensorika – stingrība, noturība, spēja turēties pretī spiedienam. Attiecībā uz cilvēka personību – cilvēka fizisko dotumu uztveršana, cilvēka ranga un statusa novērtēšana.
Melnā (iespēju) intuīcija – situācijas attīstības iespējamo variantu uztveršana, tāpat arī slēptu īpašību vai priekšmetu iespēju atklāšana, cilvēka spēju noteikšana.
Melnā (darījumu) loģika – dažādu procesu organizēšana – no parasta fiziska darba līdz sarežģītiem tehnoloģiskiem vai biznesa procesiem.
Melnā (emociju) ētika – plašā nozīmē dažādu sistēmu iekšējās enerģijas izmainīšana, attiecībā uz cilvēka personību – emocionālā stāvokļa izsekošana un ietekmēšana.
Baltā (sajūtu) sensorika – harmonijas sajušana, kas izpaužas materiālos priekšmetos, skaistuma uztvere, kas izpaužas kā krāsa, skaņa, smarža, garša. Tāpat atbild arī par sava ķermeņa izjušanu un veselības stāvokli.
Baltā (laika) intuīcija – dažādu notikumu un procesu mijiedarbība laikā, to savstarpēja saskaņošana, priekšvēstnešu novērtēšana, situācijas attīstības iespējas tajā vai citā virzienā.
Baltā (struktūras) loģika – dažādu objektu kā sistēmas izskatīšana, sistēmas elementu savstarpējo sakaru noskaidrošana, to mijiedarbības likumsakarības, veseluma un daļas savstarpējā saistība.
Baltā (attiecību) ētika – slēptā mijiedarbība starp objektiem, attiecībā uz cilvēkiem – simpātijas, antipātijas un neformālas attiecības starp tiem.
Aspektus “melnā sensorika”, “melnā intuīcija”, “baltā sensorika” un “baltā intuīcija” sauc par iracionāliem, caur tiem notiek nepastarpināta informācijas uztvere. Aspekti “baltā loģika”, “baltā emocija”, “melnā loģika” un “melnā ētika” ir racionāli un caur šiem aspektiem notiek spriešana, informācijas uztveres novērtēšana. Melnie aspekti ir ekstraverti un tie ir vērsti tieši uz pašiem novērojamajiem objektiem vai procesiem bez piesaistes pašam novērotājam. Baltie aspekti ir introverti, tie atbild par likumsakarībām un attiecībām starp objektiem un procesiem un paša novērotāja attieksmi pret to.
A modelis ir cilvēka psihes funkcionēšanas modelis. Šis modelis hipotētiski izdala psihē astoņas funkcijas, kas shematiski izvietojas taisnstūrī 2×4 horizontālos līmeņos un divos vertikālos blokos. A modelis savu nosaukumu ir ieguvis par godu socionikas radītājai Aušrai Augustinavičūtei.
Visi aspekti iedalās ekstravertos un introvertos, racionālos un iracionālos. Atkarībā no tā, kādi aspekti un kādā kārtībā stāv Ego bloka A modelī, tiek noteiktas visas četras tipa pazīmes.
A modeļa funkcijas strādā pārī, kur viens no aspektiem ir racionāls, otrs iracionāls. Šos pārus sauc par blokiem.
Atspoguļo galveno tipa būtībā, tās ir stipras, apzinātas personības funkcijas. Tā ir pārliecinātības zona. Pēc šīm funkcijām cilvēks izvēlas dzīves mērķus un līdzekļus to sasniegšanai.
1.bāzes, personības un intelekta pamats. Uztver informāciju adekvāti un var būt par ekspertu jautājumos, kas saistīti ar šo funkciju.
2.radošā. Ātri apgūst informāciju un bieži ģenerē to pats, brīvi kritizē.
Kalpo cilvēka adaptācijai sabiedrībā. Šeit ir svarīgas sabiedrības normas, sabiedrības gaidas. Cilvēks nekad nav pārliecināts šo funkciju saturā, kā arī nav pārliecināts vai atbilst sabiedrības prasībām.
3.lomas funkcija. Adaptīva. Lai adaptētots nepierastās situācijās, spēlē lomu, cenšas paspīdēt ar šo funkciju.
4.sāpīgā, vismazākās pretošanās vieta. Grūti uztvert šo informāciju adekvāti, strādāt ar to radoši, tāpēc labāk nekritizēt jautājumos, kas ar to saistīti. Pat uzslavu uztver ar neticību.
Šo funkciju saturu cilvēks reti apdomā, radoša darba šeit praktiski nav, bet lēmumus pieņem zibenīgi, ģenerē zemapziņas līmenī, bez liekiem vārdiem un domāšanas. Šo funkciju spēks un ieslēgšanās ātrums nosaka cilvēka neapzinātu pārliecību par sevi. Visbiežāk ieslēdzas “ugunsgrēka” situācijās, kad nav laika domāt vai arī ikdienišķās sadzīves situācijās, kad ierastās darbības neprasa smadzeņu pieslēgšanu.
7.ierobežojošā. Visstiprākā katram cilvēkam. Ar tās palīdzību var norobežoties no jebkuras nevēlamas iedarbības, ierobežot pārlieku lielu ārējās pasaules aktivitāti. Tomēr arī ierobežot pašu var tieši ar šo funkciju. Tas atbruņo, neatstāj nekādus līdzekļus.
8.realizējošā. Bez vārdiem ar darbiem. Vienmēr ieslēgta darbā, veido cilvēka dzīves fonu. Nevajag tiekties uz radošu darbu, bet tas ir drošs pamats jebkurās situācijās.
Vājas, neapzinātas iezīmes, kas ir padevīgas. Tās var vadīt ar informāciju no ārpuses, viegli padodas suģestijai, programmēšanai. Informācija tiek uztverta nekritiski, ar uzticēšanos, tiek iegaumēta bez analizēšanas.
Šeit cilvēkam nepieciešama palīdzība, bet mācās par šo tēmu viegli un efektīvi. Cilvēks ar pateicību uztver informāciju un palīdzību pa šīm funkcijām. Dāvanas jāsarūpē tieši šo funkciju jomā.
5.funkcija – suģestējamā. Ieejas vārti informācijai. Uztveram, lai nodotu tālāk citām funkcijām.
6.referentā. Vāja, darbam nederīga funkcija, taču mācīšanās notiek tik viegli, ka dod labus rezultātus. Ar šo funkciju cilvēks orientējas uz referentās grupas viedokli, sevi tam nepretnostatī. Grūti turēties pretī apstākļiem.
Akceptējošie elementi (1., 3., 5., 7.funkcija) uztver un rada apziņā realitāti un nodrošina psihi ar objektīvu informāciju. Tas vienmēr ir objektīvās vides atspoguļojums. Informācija par objektīvo ārējo pasauli un sevi pašu, kā objektivitātes daļu. Akceptējošajam elementam vienmēr ir raksturīga saplūšanas sajūta ar atspoguļojamo realitāti. Šī informācija tiek uztverta kā objektīva esamība, ko var uztvert, atskaņot un izmantot.
Produktīvie elementi (2., 4., 6., 8.funkcija) apstrādā informāciju, ko saņēmušas akceptās funkcijas. Elementa produktivitāte ir tas, kas tiek secināts no apziņā uztvertās un atskaņotās informācijas, ko saņēmuši akceptējošie elementi. Produktīvos elementus var nosaukt par radošiem, tāpēc, ka tajā, ko tie iegūst no akceptējošajiem elementiem apstrādes ceļā, ir daļa tā, kas nav bijis objektīvajā pasaulē. Tas ir viņu secinājums un viņu priekšstats par šo objektīvās pasaules parādību. Raksturīgs skats no malas.
Kopā sanāk 16 bloki, tie arī veido visus 16 sociotipus.
Katram blokam ir savs uzdevums. Katrs bloks “ražo” savādāku produkciju. 1.funkcija uztver, vērtē, salīdzina informāciju ar iepriekš zināmo. 2.funkcija ģenerē jaunu informāciju. Šī funkcija apkalpo pirmo. 1.funkcija ir pamats informācijas apstrādei blokā. 2.funkcija rada darba apstākļus pirmajai, kalpo kā atbalsts tās nesatricināmībai.
Katra sociotipa būtību vislabāk izsaka un raksturo tieši šis nelielais funkciju bloks, nevis tipa apraksts.
Donkihots. Lai būtu plašas iespējas, ir labi jāsaprot, kas notiek, jādomā un jāsakārto savas zināšanas
Hakslijs. Lai būtu plašas iespējas ir jāveido labas/sliktas attiecības
Žukovs. Varas un ietekmes saglabāšanai ievieš un uztur kārtību
Napoleons. Novērtē vides pievilcību, ietekmē un rūpējas par to saskaņā ar savām morālajām normām
Džeks. Sastādīt plānus tam, lai paspētu izdarīt pēc iespējas vairāk mazākajā laika sprīdī
Štirlics. Iekārtot telpu, lai iegūtu maksimālo labumu, organizētu lietderīgus darbus
Hamlets. Radīt dinamisku darbību, lai nodrošinātu emocionālu spriedzi, emociju intensitāti
Igo. Veselības uzturēšana, komforta un ērtību radīšana, lai radītu labu garastāvokli
Robespjērs. Lai būtu taisnīgums un kārtība, ir elastīgi jāpieiet situācijām, jāmeklē un jāatrod iespējas, jāizdara pareizā izvēle
Dostojevskis. Lai saglabātu attiecības, nepieciešams meklēt iespējas un ņemt vērā cilvēka iekšējo pasauli
Maksims. Novērtē kārtību un likumu ievērošanu viņam uzticētajā teritorijā
Draizers. Lai saglabātu attiecības, ir jācīnās ar ļaunumu
Balzaks. Lietu organizēšana laika ekonomijai
Gabēns. Lietu organizēšana ērtību un komforta nodrošināšanai
Jeseņins. Vadīt emocijas un mainīt garastāvokli, lai pavadītais laiks būtu patīkams
Dimā. Garastāvokļa radīšana sev un citiem, lai nodrošinātu iekšējo komfortu
Visprecīzākā sociotipa noteikšanas metode ir sociotipa valodas analīze. Tam nepieciešams garš, ilgstošs cilvēka stāstījums par tēmām, kas viņam tuvas labvēlīgā un draudzīgā gaisotnē. Vislabāk, ja to visu precīzi ir iespējams pierakstīt.
Filosofijas doktore Tatjana Prokofjeva ir izpētījusi socionikas aspektu semantiku (valodniecības nozare par vārdu nozīmi). Tā kā socionika ir zinātne par informācijas metabolismu, tās izpētes priekšmets ir apmaiņa ar informāciju. Vārdiem ir ļoti liela nozīme informācijas apmaiņas procesā, tāpat kā žestiem, mīmikai un paša runātāja ārējam izskatam.
Vērojot dažāda tipa cilvēkus, tika pamanīti katram tipam raksturīgo vārdu izvēle un ar tiem saistītās reakcijas. Viens un tas pats vārds viena tipa cilvēkam liks rīkoties, citam tipam liksies tracinošs, trešo pilnīgi garlaikos utt. atbilstoši izteiktās iezīmes spēkam un apzinātībai, kā arī funkcijas novietojumam šī cilvēka psihes modelī.
Aspektu (darbības vai sistēmas loģika, emociju vai attiecību ētika, laika vai iespēju intuīcija, sajūtu vai varas sensorika) semantika ir jāpārzina, lai varētu noteikt cilvēka sociotipu, diagnosticētu cilvēka problēmas un konfliktu iemeslus, kā arī lai veidotu iecietīgu un efektīvu saskarsmi starp dažādu tipu cilvēkiem.
Atgādināšu, ka katra cilvēka valodā atbilstoši situācijai un cilvēka intelektam mēs dzirdēsim praktiski visus zemāk minētos vārdus vai jēdzieniski līdzīgus izteikumus, tomēr kaut kas no visa būs dominējošs, pārsvarā. Nedrīkst aizmirst vērot arī neverbālo valodu, ir jāizprot no runas konteksta un cilvēka dvēseles stāvokļa vai viņš lielās, plātās, cenšas radīt iespaidu vai arī žēlojas, sūdzas, kas uzreiz vārdu krājumam piešķirs citu nokrāsu un jēgu.
Dominējošā iezīme Hakslijam, Donkihotam, Dostojevskim un Robespjēram
Potenciālā iespēja, spēja, minējums, neskaidrība, pēkšņi, daudznozīmīgi, māka redzēt būtību, veseluma uztvere, iekšējā uzbūve, oža.
Pamats, atvērtība, vienkāršība, saturs, būtība
Iespējas, dzīvotspēja, potenciāls, resursi, spēja, talants
Nenoteiktība, pēkšņi, “cīrulis debesīs”, daudznozīmīgi, neparastais, negaidītais, paradokss
Meklējumi, izvēle, minējums, iecere, ideja, izgudrojums, atradums, atklāsme, atklājums, priekšnojauta.
Dominējošā iezīme Balzakam, Jeseņinam, Hamletam un Džekam
Laiks, notikumu secība, pagātne/nākotne, kaut kad, prognoze, vēsture, plāns, punktualitāte, attīstība, process, stratēģija, kāda jēga, nav nozīmes.
Ilgums, laicīgi, termiņš, gaidīt, iedzīt, panākt, plānošana, brīdinājums, punktualitāte, steigties, izmantot laiku, paspēt.
Pieredze, retrospektīva, ņemt vērā kļūdas, prognoze, perspektīva, paredzēt, priekšnojauta
Vecums, mainīgums, vēsture, jaunība, vecums, briest, notikumu secība, mūsdienīgums, attīstība, agrāk, vēlāk.
Ātrāk, lēni, palēninās, ritms, temps, paātrinājums, sacensība uz ātrumu.
Dominējošā iezīme Žukovam, Napoleonam, Draizeram un Maksimam
Spēks, vara, griba, ietekme, vēlmes, ārējais izskats, forma, krāsa, skaistums, teritorija, realizācija, aizsargāt, panākt
Saimnieka sajūta, es gribu, kontrasts, košs
Masa, daudz, pūlis, maz, pulcēšanās
Gatavs izmantot savu enerģiju, panākt, sasniegt mērķi, iekarot, piespiest, komandēt, līderība, mobilizēšanās, apspiest, ieņemt, izlēmība, šturmēt
Svars, vērtība, vara, ietekme, griba uzvarēt, spiediens, pretošanās, pārliecība.
Statuss, autoritāte, ambīcijas, ietekme sabiedrībā, nozīmība, prestižs.
Dominējošā iezīme Dimā, Gabēnam, Igo un Štirlicam
Komforts, mājīgums, veselība, bauda, kvalitāte, prakse, pašsajūta, harmonija, šeit un tagad, estētika, ērtības, patīkams.
Labsajūta, uzmanība pret sīkumiem
Sajūtas, garša, tauste, uzticamība, krāsu toņi, pieskarties, pabakstīt, aiztikt, patīkams.
Pašsajūta, veselība, bauda, atpūta, telpas jušana, prasme apdzīvot telpu, dzīvesprieka procesi, atslābums, apmierinātība.
Dominējošā iezīme Džekam, Štirlicam, Balzakam un Gabēnam
Darbība, kustība, rīcība, pārvietošanās.
Darbs, lietišķa komanda, instruments, kvalifikācija, metode, nodrošināšana, ražošanas process, racionalizācija, tehnoloģiskums, tehnoloģija, funkcionalitāte, funkcija, efektivitāte
Saprāts, adekvāts, izdevīgums, veselais saprāts, zināšanas, labums, pragmātisms, prāts, saprātīga rīcība, racionāls, fakts, lietderība
Ekonomika, cena, uzņēmība, saprātīga cena, prast apieties ar naudu, vērtība, maksa.
Dominējošā iezīme Robespjēram, Maksimam, Žukovam un Donkihotam
Sistematizēšana, analīze, sakarības, pierādījumi, patiesums, likumsakarības, klasifikācija, cēloņsakarības, sistēma, var salīdzināt, salīdzināšana, statistika, struktūra, shēma.
Objektu atrašanās vieta, pozīcija, distance, likumsakarība, dimensija, konstrukcija.
Likums, instrukcija, konstitūcija, lēmums, prezumpcija, nolikums, tiesības un pienākumi, formalitātes.
Saprašana, pretrunas, kritēriji, patiesība, taisnīgums, vienlīdzība, etiķetes noteikumi, etalons, balanss
Organizācija, hierarhija, oficiālas attiecības, pakļautība, kārtība, noteikumi, reģistrs, stingrība, uzskaite, kontrole, sadale.
Dominējošā iezīme Igo, Hamletam, Jeseņinam un Dimā
Uzbudinājums, sašutums, uztraukums, nomāktība, pārdzīvojumi, apspiestība, miers, kaisle.
Aicinājums darboties, iekšējais impulss, noskaņojums, izlēmība, fanātisms, enerģiskums, entuziasms.
Pārākās pakāpes formas runā – brīnišķīgs, briesmīgs, lielisks, pretīgs, satriecošs.
Emociju izrādīšana, artistisms, žestikulācija, kliedziens, iekaršana, mīmikas reakcijas, raudas, piesarkšana, ieturētība, smiekli, smīns
Cilvēku emocijas, sajūsma, naids, garastāvoklis, aizvainojums, panika, skumjas, prieks, romantisms, trauksme, šausmas
Dominējošā iezīme Dostojevskim, Draizeram, Hakslijam un Napoleonam
Cilvēku attiecības, brālība, naids, draudzība
Morāles kategorijas, labs, ļauns, pasaules skatījums, morāle, tikumība, kārtīgums, reliģija, sirdsapziņa, labi, slikti.
Pievilkšana, atgrūšana, piesaiste, psiholoģiska distance, vilkme
Jūtu izrādīšana, delikāti, bez ceremonijām, diplomātiski, žēlsirdība, atsaucība, cieņa, līdzcietība, ciešami, pārmetumi, prasme neaizvainot, cilvēcība, jūtība.
Jūtas, jauks, labs, ļauns, skaudība, mīlestība, naids, simpātija, antipātija, līdzjūtība.
Cilvēku tipi © 2023. Visas tiesības aizsargātas.